Sider

onsdag den 13. april 2011

Case arbejde

Case:

Marie og Halime er begge 3 år, og de startede begge i dagtilbuddet Følfod for 3 måneder siden. Marie er enebarn, og bor sammen med sine forældre i et større byhus. Maries mor er socialrådgiver og far er læge; de har valgt Følfod fordi der lægges vægt på udeaktiviteter. Halime bor sammen med sine 3 større søskende og sin mor og far i lejlighed. Mor og fra har ingen uddannelse, som de kan bruge i Danmark, og har derfor været uden arbejde det meste af tiden, i de ca. 5 år de har været i Danmark.

Halimes far går for tiden til psykiatrisk behandling for depression og tvangstanker. Han har været ret voldelig overfor Halimes mor og børnene, og de har i en periode boet på krisecenter.

Halimes mor er for tiden i arbejdsprøvning, og socialforvaltningen har foranlediget, at Halime skal komme i Følfod; det er svært for Halimes mor at få børnene op og i skole og dagtilbud, derfor kommer der hver morgen en social- og sundhedsassistent, der hjælper med at få børnene i tøjet og give dem morgenmad, inden alle skal ud af døren.

I Følfod har man 3 måneders forældresamtaler, og pædagogen Lis forbereder møderne med de to pigers forældre. Marie stortrives, medens der allerede er en vis bekymring for Halime. Pædagogerne synes ikke, hun har en god kontakt med børnegruppen.

Problemformulering:

Hvordan kan pædagogerne arbejde med at få Halime inkluderet?

Hvordan kan pædagogerne støtte en anden etnisk familie med sociale problemer til i højere grad at blive inkluderet i samfundet? Og hvilke krav stiller loven herom?

Begreber:

Lovmæssige vilkår og rammer

Forældreansvarsloven § 2

Dagtilbudsloven kap. 2 § 7 - 8

Kulturopfattelser

Udviklingen fra kategorisering til stereotypering, stigmatisering og diskrimination understøttes i relation til indvandrere, flygtninge og deres efterkommere af to forskellige måder at opfatte kultur på, nemlig en evolutionistisk og en relativistisk kulturopfattelse.

Evolutionistisk kulturopfattelse – Mennesker øverst i det samfundsmæssige udviklingshierarki befinder sig ifølge den evolutionistiske kulturopfattelse på et højere udviklingsstadie ned mennesker lavere nede af udviklingsstigen. Så hvis man i kultur sammenhænge er lavere nede af stigen som Halimes forældre så har de højtstående en tildens til at vide bedst. Og vide hvad der er bedst for de lavtstående.

Relativistisk kulturopfattelse - Her søger man efter at forstå den fremmede kultur på dens egne præmisser og ud fra en erkendelse af at der findes mange ligeværdige løsninger på livets grundlæggende problemer. – så her ser man alle lige bare med forskellige problemer.

Fattigdom, opvækst og livsvilkår

Fattigdom:

Da forældrene ikke er på arbejdsmarkedet er de en del af fattigdomsstatistikken.

Da faren er psykisk ustabil, har depressioner og tvangstanker.

Hvis man lever for under 60% af medianindkomsten er man fattig.

Levevilkår:

Halime lever i en lejlighed sammen med hendes 3 søskende og forældre

Faderen har været voldelig over for dem.

De har boet på krisecentre.

Hendes opvækst har været præget af vold.

Lighed / ulighed

Ligheder:

Begge hold forældre har en uddannelse

Uligheder:

Halimes forældre kan ikke bruges deres uddannelse i DK.

Halime har sociale problemer i forhold til Marie.

De to piger har to forskellige habituser.

Inklusion og eksklusion

Inklusion: At medregne nogen – at indbefatte nogen, at undgå eksklusion, en proces der skal bidrage til at minimere og eliminere eksklusionsfaktorer i børn og unges liv

Eksklusion: At holde nogen ude som allerede er udenfor eller udstøde nogen som hidtil har været indenfor

Ingen kommentarer:

Send en kommentar