Sider

onsdag den 20. april 2011

Menneskesyn/ samfundssyn

Iflg. Psykologisk pædagogisk ordbog er menneskets natur udgangspunkt for, hvordan mennesket opfattes og beskrives. Der er to forskellige menneskesyn: det behavioristiske menneskesyn og det humanistiske menneskesyn. Det behavioristiske menneskesyn går ud på, at man fra fødslen opfatter mennesket som en ”tom tavle,” hvor udviklingen af bevidstheden er et resultat af impulser og respons fra omverden. Mennesket kan manipuleres med, som fx at fratage selvbestemmelse, frihed og egen personlighed, hvorimod det humanistiske menneskesyn er opfattelsen af mennesket som et subjekt. Mennesket opleves med rettigheder som fx retten til livet, frihed, ansvar og personlig sikkerhed.

Eller som iflg. Susanne Idun Mørch, der beskriver det mekaniske menneskesyn, hvor man betragter udviklingen som en proces, man kan planlægge og styre. Det systemiske menneskesyn, hvor udviklingen sker ud fra menneskets egne ressourcer og igennem kommunikation.
Det mekaniske menneskesyn
Det systemiske menneskesyn
For at løse et problem, må man finde årsagen
Problemer løses ved at intervenere i samspil
Fokus på individet
Fokus på den sammenhæng, et problem opstår i
Fokus på egenskaber
Fokus på relationer
Mennesket kan sammenlignes med en maskine. Opstår der en fejl kan det repareres
Mennesket er en organisme, der forandre sig gennem vækst og samspil


Samfundssyn:

Samfundssyn er opfattelsen af samfundet, der er formet af holdninger, normer og ideologier, som påvirker synet på mennesket udvikling og opdragelse.

4 kommentarer:

  1. Hej, Er det okay jeg bruger noget af din tekst til en fremlæggelse på min efterskole? Jeg har om Behaviorismen og jeg kunne rigtig godt bruge nogle af dine oplysninger.

    Mvh. Anna Sofie

    SvarSlet
  2. Sikke en omgang pis i har lavet! Jeg læser psykologi, og dette er godt nok ikke på højere niveau end 9'ende klasse. Måske du skulle hente oplysninger et andet sted, Anna Sofie! Fy for helvede altså. I kommer forhåbentlig ikke til at undervise mine børn!

    SvarSlet
  3. Hvis du læser psykologi håber jeg ikke du går med tanken om at blive psykolog...Tror måske der er noget i psykologien du helt har misforstået.. Eller går du ind for at nedbryde og så lappen sammen bag efter er du da godt på vej. pinligt

    SvarSlet